torsdag, november 28

Inte bara skoj

Förra veckan fick vi besök av tjuvar i det nya huset.. inte alls roligt.
Jag är bara tacksam över att vi inte bodde där. För jag har verkligen förståelse för de som drabbas i sina hem. Där någon har gått omkring bland deras personliga saker.
Här var tjuvarna bara ute efter en sak - verktyg.

De fick tag på både våra men även snickarnas maskiner som de hade lämna kvar där. De tog även en av våra luftvärmepumpar. Den andra försökte de ta, men den satt fast så den hade de sönder istället.
Sen hade de sönder en vägg för att ta ut allt..
Det är tydligen inte alls ovanligt berättade snickarna. De hade kanske även hoppas på att hitta vitvaror och andra dyrare ting, men se det fick dom inte.

Men vi har inte blivit deppade av det. Vi har satt in larm i huset nu, så kommer det fler så kommer det inte att gå lika bra för dem.

Igår kom våra fina fönster. Håhå, vad jag har längtat. Jag ska ner till huset snart och se om de har satt upp några. Sen kan jag kan fota så att ni får se.

Tyvärr så var 7 av fönstren fel mått. Först var vi oroliga att vi hade gjort fel, men det visade sig att de hade plockat fel på lagret och de nya kommer under dagen.

Takpannorna ska också komma i veckan, så det händer så mycket!! Jätteroligt och spännande :)

Jag kom på att vi inte har visat vad vi har tänkt oss. Så jag slänger upp en planlösning så att ni kan se.
Det blåmarkerade är det gamla huset.
Ån ligger längst hela vä.sidan och vägen till hö.
Förrådet bredvid köket är mitt efterlängtade walk-in-skafferi som var en av två saker som jag sa att vi måste ha. Det och en punchveranda, sen fick det andra bli hur det ville... eller kanske inte :)


Det är roligt att bygga hus, även om det är svårt och mycket att tänka på. 
Jag och Jonas håller bra ihop, men vi har lite olika intresseområden här.. jag behöver t ex inte slåss för mina materialval, för han har så bra smak att han håller med mig i allt ;)
Hans intresse ligger mer på funktion, att vi har bra elinstallation, värmesystem, bra och ren luft i huset och sånt spännande. Så det funkar alldeles perfekt :)


3 kommentarer:

  1. Vad roligt att se ritningarna så det blir lite mer i helhet. Nu ser man oxå så stort det blir när gamla huset var blåmarkerat. Kommer bli så himla fint och så fort det går. Grymt imponerad. Kram

    SvaraRadera
  2. Det bliir så bra, verkligen!

    SvaraRadera
  3. Ja, det blir lite större;). Med tanke på att det gamla endast är på 50 kvm så blir det nu lite mer normalstort. Och det blir lyx att få ha tvättstuga inne i huset :)

    SvaraRadera